Läroplanerna på Boulevarden!

Det blev en helafton med läroplansteori den 12 april! I publiken på Boulevardteatern fanns skolledare, kulturproducenter av olika slag, förskollärare, musiklärare, vanliga lärare, Cirkus Cirkör, utbildnings- och kulturförvaltning – en härlig mix. Och alla ville veta mer om skolan!

Annica WelanderAnnica Welander, som varit med i Skolverkets revidering av förskolans läroplan, gav en helhetsbild över förhållningssätt och kunskapssyn när det gäller de små barnen i förskolan.

Jag fortsatte med den röda tråden i Lgr 11, nämligen det estetiska perspektivet i alla kursplaner.

Lennart ÅkmanLennart Åkman, lärare på Konstfack och Östra Real – och en riktig kursplaneräv, toppade med en analys över begreppen ”estetik” och ”konst” i gymnasiets nya styrdokument. De lyser med sin frånvaro i de flesta program. Trots att våra ungdomar i dag lever i en genomesteticerad värld. Vår export är beroende av design och media. Risken med ett gymnasium som särskiljer naturvetenskap från media och estetik är att våra ungdomar uppfattar skolsystemet som ickerelevant. Om nu förskolan och grundskolan satsar på estetiska lärprocesser, varför backar gymnasiet? Regeringens skolpolitik hänger inte ihop! Ändå skriver man i propositionen för den nya lärarutbildningen: ”De estetiska uttryckssätten har ett egenvärde, men är också vägar till kunskap i olika ämnen. … Regeringen bedömer därför att kunskaper och kompetenser inom de estetiska områdena är viktiga för de blivande lärarna.” Varför gäller inte detta gymnasiet?

Jag skulle verkligen vill göra om detta program för fler åhörare. Intressant med tre olika perspektiv på läroplanerna!

Läs ett längre referat av kvällen på Tonspråks webbsida.

Om Ulla Wiklund

Ulla Wiklund är utvecklingskonsult med inriktning på skolutveckling, pedagogik, estetik, kultur i skolan och språkutveckling. Ulla arbetar också som reflektor och handledare för chefer, andra ledare och för den som önskar arbeta med reflektion i sin egen vardag. Tidigare var hon utvecklingskonsulent inom den statliga stiftelsen Rikskonserter. Innan dess var hon undervisningsråd på Skolverket/Myndigheten för skolutveckling med ansvar för regeringsuppdragen om Kultur och estetik i skolan, bibliotek och Nationellt centrum för språk-, läs och skrivutveckling. Hon har också verkat som lärare och forskare på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm i rytmik, metodik, didaktik och pedagogik. Hon är utbildad rytmiklärare (Dalcroze) och har i tolv år undervisat i såväl musikskola som för- och grundskola. Ulla har författat flera böcker, bland annat ”När kulturen knackar på skolans dörr”, ”Den lydiga kreativiteten - om barn, estetik och lärande” och ”Portföljen - om processutvärdering i högre musikutbildning”.
Det här inlägget postades i Boulevarden, Kultur i skolan, Tonspråk och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Läroplanerna på Boulevarden!

  1. Ping: Gymnasieskolan och estetiska ämnen – att ”tänka utanför boxen”… « The Wow Factor

Kommentarsfältet är stängt.