Hur tänker en designer?

Spännande program i går på SVT2 om Paul Smith. Hur han tidigt om morgonen cyklar runt i Paris och tar bilder, kikar på gamla kläder på loppmarknader – överallt intryck som blir till inspiration. Och en av hans medhjälpare berättar: ”Han skriver små lappar till mig. Två rader, det räcker…”. Jag tänker: Hur viktigt språket är och hur mycket det kan uttrycka med så lite.

Hoppas att jag kan inspirera alla lärare och rektorer jag möter, att våga ge eleverna estetiska öppningar. För estetik och design är viktigt i dagens samhälle. Vi säljer inte en mobil, inte en bil, inte någonting utan design. Gymnasieskolan borde flöda över av möjligheter att kombinera teknik och design, musik-teknik-design, bild-teknik-naturvetenskap…Våra ungdomar kan inte fostras till att bli antingen eller. Det räcker inte i den nya världen.

Har föreläst i Ronneby, Örnsköldsvik och Skurup den senaste veckan. Redan dags för lite ny semester! Jag vill också cykla i Paris…

Om Ulla Wiklund

Ulla Wiklund är utvecklingskonsult med inriktning på skolutveckling, pedagogik, estetik, kultur i skolan och språkutveckling. Ulla arbetar också som reflektor och handledare för chefer, andra ledare och för den som önskar arbeta med reflektion i sin egen vardag. Tidigare var hon utvecklingskonsulent inom den statliga stiftelsen Rikskonserter. Innan dess var hon undervisningsråd på Skolverket/Myndigheten för skolutveckling med ansvar för regeringsuppdragen om Kultur och estetik i skolan, bibliotek och Nationellt centrum för språk-, läs och skrivutveckling. Hon har också verkat som lärare och forskare på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm i rytmik, metodik, didaktik och pedagogik. Hon är utbildad rytmiklärare (Dalcroze) och har i tolv år undervisat i såväl musikskola som för- och grundskola. Ulla har författat flera böcker, bland annat ”När kulturen knackar på skolans dörr”, ”Den lydiga kreativiteten - om barn, estetik och lärande” och ”Portföljen - om processutvärdering i högre musikutbildning”.
Det här inlägget postades i Diverse och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.