Grön vinter, Guggenheim och Fred Åkerström

Deltagare på Boulevardteatern 29 november 2011

Fr vänster: Christina Göthesson, Anna Selander, Thomas Liljenberg, Bo Samuelsson och Göran Björnberg.

Så infinner sig årets sista månad och ger tid till eftertanke. Årets sista Boulevardkväll fokuserade bildkonstens möjligheter i utbildning och samhälle. En engagerad skara åhörare mötte Konstnärscentrum Öst och Riksutställningar.

Kolla in Guggenheim-museets Education Department. De gör intressant forskning kring vilka kompetenser lärande i konst utvecklar hos barn och unga. Tack för gott samarbete alla ni som medverkat på Boulevarden under året! Funderar på nya teman inför 2012.

Men först kommer ESTO, konferensen i Örebro 12-13 mars, om de estetiska ämnena i grundskolan. Anmäl dig!

Måste också läsa Ellen Keys texter om barn och utbildning om igen. Ronny Ambjörnsson skriver i dag i DN om hennes insikt om reflektionens betydelse för lärande och bildning för alla barn, i alla klasser. Klassrummet får en ny innebörd. Utmaningen för en lärare blir att utveckla ett reflekterande arbetssätt. Vänja alla barn vid att deras röst, deras eget tänkande, deras egna erfarenheter kan användas i skolarbetet och ligger till grund för att lära sig nytt och mera. Kunskapen är en väg till bildningen.

Nu ska jag skapa mig en bild av året som gått med många färger, resor, platser, möten, människor och tankar. Lgr 11, kulturaktörer, skolledare och skolpolitik, kulturpolitik, musik, konst, yttrandefrihet och upphovsmannarätt – vem kan önska sig mer spridning i vardagen? I kväll väntar SKAP och en första stipendieutdelning till Fred Åkerströms Minne till en ännu hemlig artist. Återkommer.

Om Ulla Wiklund

Ulla Wiklund är utvecklingskonsult med inriktning på skolutveckling, pedagogik, estetik, kultur i skolan och språkutveckling. Ulla arbetar också som reflektor och handledare för chefer, andra ledare och för den som önskar arbeta med reflektion i sin egen vardag. Tidigare var hon utvecklingskonsulent inom den statliga stiftelsen Rikskonserter. Innan dess var hon undervisningsråd på Skolverket/Myndigheten för skolutveckling med ansvar för regeringsuppdragen om Kultur och estetik i skolan, bibliotek och Nationellt centrum för språk-, läs och skrivutveckling. Hon har också verkat som lärare och forskare på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm i rytmik, metodik, didaktik och pedagogik. Hon är utbildad rytmiklärare (Dalcroze) och har i tolv år undervisat i såväl musikskola som för- och grundskola. Ulla har författat flera böcker, bland annat ”När kulturen knackar på skolans dörr”, ”Den lydiga kreativiteten - om barn, estetik och lärande” och ”Portföljen - om processutvärdering i högre musikutbildning”.
Det här inlägget postades i Boulevarden, ESTO, Kulan, Kultur i skolan och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.