Tankar som tar priset

Torgny Björk sjunger Ruben Nilsson för Sven Kristersson

Torgny Björk sjunger Ruben Nilsson för stipendiemottagaren Sven Kristersson.

SKAP, Svenska Kompositörer Av Populärmusik, delade för första gången ut ett stipendium till Fred Åkerströms minne. En kväll i Gamla Stan ändade med att vi ärade sångaren Sven Kristersson med detta stipendium. En fantastisk artist som bedrivit konstnärlig forskning och skrivit avhandlingen ”Sångaren på den tomma spelplatsen” (pdf).

Får då och då anledning att återkomma i tankarna till den halvtimme på Stockholms universitet som Jan Björklund, skolministern, ägnade åt att berätta om grunderna till sin utbildningspolitik. Det var barndomen i Skene och textilarbetarhemmet som gällde. Som om det inte finns fler perspektiv på alla barns rätt till en mångsidig skolgång. Skene i all ära, men måste inte en skolminister skaffa sig fler referenser för att forma en modern skolpolitik som kan skapa utveckling för de barn och ungdomar som verkar om tjugo år, 2032? Då krävs uppfinningsrika, vältaliga, tekniska, konstnärliga, naturvetenskapligt begåvade ungdomar med flera språk i bagaget. Då behövs en ny gymnasiereform. Vi kan inte ha en skolform som särskiljer dessa kompetenser.

Som vanligt talar en Nobelpristagare, denna gång i fysik, om sitt behov av musik och internationell folkdans som ett huvudintresse vid sidan av sin forskning i Vetenskapsradion i veckan. De flesta Nobelpristagare genom tiderna har haft ett starkt estetiskt intresse vid sidan av sin forskning. Det har Robert and Michele Root-Bernstein visat på i sin sammanställning (pdf) från Unescos andra världskonferens om ”Arts Education” i Seoul 2010. En önskan vore att bjuda in dem till Sverige. Kanske nästa Nobelår?

Om Ulla Wiklund

Ulla Wiklund är utvecklingskonsult med inriktning på skolutveckling, pedagogik, estetik, kultur i skolan och språkutveckling. Ulla arbetar också som reflektor och handledare för chefer, andra ledare och för den som önskar arbeta med reflektion i sin egen vardag. Tidigare var hon utvecklingskonsulent inom den statliga stiftelsen Rikskonserter. Innan dess var hon undervisningsråd på Skolverket/Myndigheten för skolutveckling med ansvar för regeringsuppdragen om Kultur och estetik i skolan, bibliotek och Nationellt centrum för språk-, läs och skrivutveckling. Hon har också verkat som lärare och forskare på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm i rytmik, metodik, didaktik och pedagogik. Hon är utbildad rytmiklärare (Dalcroze) och har i tolv år undervisat i såväl musikskola som för- och grundskola. Ulla har författat flera böcker, bland annat ”När kulturen knackar på skolans dörr”, ”Den lydiga kreativiteten - om barn, estetik och lärande” och ”Portföljen - om processutvärdering i högre musikutbildning”.
Det här inlägget postades i Konferens, Kultur i skolan, Lärande och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.