Unik studiomiljö för estetiska läroprocesser

Pojke som dansar breakdanceEtt spännande pressmeddelande nådde mig häromdagen. Akademiska Hus investerar drygt 57 miljoner kronor i en studi0miljö för estetiska läroprocesser vid Stockholms universitets lärarutbildningar. Den nya studiomiljön ska bidra till att lärarstudenterna får en hög estetisk kompetens och utvecklar nya sätt att undervisa!

Man skriver: ”För de studenter som studerar till lärare är det egna ämnets didaktik grundläggande. Här sätts fokus på hur lärande och undervisning bäst organiseras i klassrummet, Det är då som lärarutbildningen berör vad en lärare ska tänka på vid undervisning, dess mål och medel och sambandet dem emellan.”

Lokalerna kommer främst att användas inom grundlärarutbildningarna, vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen och Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik, där ”estetlärarna” har sin hemhörighet. Lokalerna blir så kallade utbildningsstudios där lärarstudenterna får möjlighet att utveckla nya sätt att integrera estetiska inslag i ämnesstudier av olika slag. Didaktiken ska inte bara främja lärandet utan också stödja barns och ungas sociala utveckling.

Vid ombyggnaden skapas två undervisningssalar och en studiomiljö med fyra angränsande ämnesrum för att möjliggöra växling mellan arbete i helgrupp och arbete med estetiska inslag i mindre grupper. Byggnaden är grönmärkt enligt Stockholms Stadsmuseums klassificering, vilket exempelvis innebär att särskilt hänsynstagande kommer att tas för att bevara och förbättra fasaden. Projektet omfattar 1 420 kvadratmeter. Byggstarten är planerad till maj 2012 och inflyttning beräknas ske i december samma år. Läs mer

Detta är mycket glädjande nyheter, och jag hoppas att ESTO-konferensen kommer att kunna erbjuda mer information om detta. Du har väl inte glömt att anmäla dig?

Om Ulla Wiklund

Ulla Wiklund är utvecklingskonsult med inriktning på skolutveckling, pedagogik, estetik, kultur i skolan och språkutveckling. Ulla arbetar också som reflektor och handledare för chefer, andra ledare och för den som önskar arbeta med reflektion i sin egen vardag. Tidigare var hon utvecklingskonsulent inom den statliga stiftelsen Rikskonserter. Innan dess var hon undervisningsråd på Skolverket/Myndigheten för skolutveckling med ansvar för regeringsuppdragen om Kultur och estetik i skolan, bibliotek och Nationellt centrum för språk-, läs och skrivutveckling. Hon har också verkat som lärare och forskare på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm i rytmik, metodik, didaktik och pedagogik. Hon är utbildad rytmiklärare (Dalcroze) och har i tolv år undervisat i såväl musikskola som för- och grundskola. Ulla har författat flera böcker, bland annat ”När kulturen knackar på skolans dörr”, ”Den lydiga kreativiteten - om barn, estetik och lärande” och ”Portföljen - om processutvärdering i högre musikutbildning”.
Det här inlägget postades i ESTO, Kultur i skolan, Lärande och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.