Reflektion, lärande och konstnärlig utveckling

Nu laddar jag tillsammans med Vadstena-Akademien för ett nytt spelår med att utveckla den konstnärliga processen genom att lyfta fram lärandet och reflektionen som grundelement.

Vadstena-Akademien har just fått extra tilldelning av medel från Kulturrådet för sitt sätt att utveckla det konstnärliga arbetet. Det ska bli spännande att möta regissör, musiker, sångare och alla övriga yrkesgrupper som tillsammans kommer att skapa en ny sommarföreställning nere i Vadstena med Bel Canto-sång och reflektion i skön mix.

Förbereder också min resa norröver i denna vinterkyla. Först besök på Svedjeskolan i Luleå under flera dagar. Jag ska se undervisning, samtala med lärare och skolledning. Detta som en grund för att själv reflektera över hur undervisning i en skola, som vill satsa fullt ut på estetiska lärprocesser, utvecklas. Där ska jag sitta mitt i verksamheten och få chans att få syn på det som sker i mötet mellan barn och vuxna när man lär sig att lära sig lära.

Om Ulla Wiklund

Ulla Wiklund är utvecklingskonsult med inriktning på skolutveckling, pedagogik, estetik, kultur i skolan och språkutveckling. Ulla arbetar också som reflektor och handledare för chefer, andra ledare och för den som önskar arbeta med reflektion i sin egen vardag. Tidigare var hon utvecklingskonsulent inom den statliga stiftelsen Rikskonserter. Innan dess var hon undervisningsråd på Skolverket/Myndigheten för skolutveckling med ansvar för regeringsuppdragen om Kultur och estetik i skolan, bibliotek och Nationellt centrum för språk-, läs och skrivutveckling. Hon har också verkat som lärare och forskare på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm i rytmik, metodik, didaktik och pedagogik. Hon är utbildad rytmiklärare (Dalcroze) och har i tolv år undervisat i såväl musikskola som för- och grundskola. Ulla har författat flera böcker, bland annat ”När kulturen knackar på skolans dörr”, ”Den lydiga kreativiteten - om barn, estetik och lärande” och ”Portföljen - om processutvärdering i högre musikutbildning”.
Det här inlägget postades i Kultur i skolan, Lärande och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Reflektion, lärande och konstnärlig utveckling

  1. Lilian Goldberg skriver:

    Låter spännande både med Luleå och Vadstena. Jag såg ”Messias” på operan i går kväll, en lite annorlunda föreställning, men om den har så mycket med Messias-gestalten att göra, vet jag inte.

Kommentarsfältet är stängt.