Två fristående kurser i rytmik

Här är ett ypperligt tillfälle för dig som vill lära mer om rytmik.

  • Lär dig mer om rytmik och hur du skulle kunna använda dig av rytmikmetodik i din undervisning
  • Kom i dialog med lärarkollegor inom liknande och olika verksamheter
  • Utforska ditt eget skapande och lärande genom rytmik, rörelse, spel och sång

Glada barn som har rytmik

Till hösten finns det möjlighet, då Kungl. Musikhögskolan ger två fristående fortbildningskurser med start i början av oktober.

Anmälan via www.studera.nu senast 22 augusti 2012.

Mer information finns på www.kmh.se/utbildning

Rytmik-Musik-Metodik, Steg 1, FK 10 hp

Kursen vänder sig till lärare inom olika skolformer och syftar till att ge pedagogisk beredskap och repertoar för att arbeta med musikundervisning i grupp med barn och ungdomar. Kursen ger grundläggande kunskaper om hur man kan använda rytmik som metod i musikundervisning. Kursen ger också grundläggande kunskaper om motorisk och musikalisk utveckling.

Kursen innehåller egen färdighetsträning i rytmik och rörelse samt rytmikmetodik och didaktik. I kursen ingår även ett undervisningsprojekt/en praktik som deltagarna gör inom ramen för sin ordinarie tjänstgöring.

Undervisningen bedrivs i grupp och består av seminarier, praktiska övningar, litteraturstudier samt reflektion kring lärandeprocesser.

Kursen ges ht 2012 och är förlagd till onsdagskvällar samt några lördagar. Kursstart i början av oktober.

Rytmik och Instrument 1, FK 5 hp

Kursen riktar sig till instrumentallärare och syftar till att ge grundläggande kunskaper om hur rytmik kan användas som metod inom instrumentalundervisning i barngrupper. Kursen ger också grundläggande kunskaper om barns motoriska utveckling samt hur detta påverkar instrumentalspelet.

Kursen innehåller både egen färdighetsträning i rytmik samt rytmikmetodik, didaktik och undervisningsprojekt. Student som läser kursen som fristående kurs kan göra undervisningsprojektet inom sin ordinarie tjänstgöring.

Undervisningen bedrivs i grupp och består av seminarier, praktiska övningar, litteraturstudier samt reflektion kring lärandeprocesser.

Kursen ges höstterminen 2012 och är förlagd till fyra helger; fredag eftermiddag och lördag. Kursstart i början av oktober.

Om Ulla Wiklund

Ulla Wiklund är utvecklingskonsult med inriktning på skolutveckling, pedagogik, estetik, kultur i skolan och språkutveckling. Ulla arbetar också som reflektor och handledare för chefer, andra ledare och för den som önskar arbeta med reflektion i sin egen vardag. Tidigare var hon utvecklingskonsulent inom den statliga stiftelsen Rikskonserter. Innan dess var hon undervisningsråd på Skolverket/Myndigheten för skolutveckling med ansvar för regeringsuppdragen om Kultur och estetik i skolan, bibliotek och Nationellt centrum för språk-, läs och skrivutveckling. Hon har också verkat som lärare och forskare på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm i rytmik, metodik, didaktik och pedagogik. Hon är utbildad rytmiklärare (Dalcroze) och har i tolv år undervisat i såväl musikskola som för- och grundskola. Ulla har författat flera böcker, bland annat ”När kulturen knackar på skolans dörr”, ”Den lydiga kreativiteten - om barn, estetik och lärande” och ”Portföljen - om processutvärdering i högre musikutbildning”.
Det här inlägget postades i Lärande och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Två fristående kurser i rytmik

  1. Inga- Lill Rune skriver:

    Hej!
    Jag har gått Rytmik Steg 1,2 och 3 på KMH i Stockholm och det var så roligt så att när klockan var 15 eller 16 på en lördag eftermiddag ville ingen gå hem från kursen! Mycket nyttiga kurser som man har användning av i sin undervisning med barnen. Tack för allt detta!

  2. Ángeles Gómez skriver:

    Hej! Jag har gått på Rytmik Steg 1 och 2 på KMH i Stockholm och kan verkligen rekommendera det! Lärorikt, roligt, utan åldersgräns! Tack Ulla för inlägget!

Kommentarsfältet är stängt.