Drama fick inte plats i nya läroplanen

I Sydsvenska Dagbladet kan man läsa om att den nya läroplanen hindrar elever på Fäladsgårdens skola i Lund att ha dramalektioner.

Jag menar att vi måste lyfta och belysa det estetiska kunskapsområdet i grundskolan. Aldrig tidigare har det estetiska perspektivet så tydligt genomsyrat skolans alla kursplaner. Det finns estetiska perspektiv inskrivet i skolans alla ämnen.

Då kan inte rektorer skära ner och samtidigt hävda innehållet den nya läroplanen. Kan de inte läsa innantill? Mycket av min tid går åt till att resa runt och föreläsa för skolchefer och rektorer om vad som faktiskt står i den nya läroplanen. Det förtydligar jag i ett bemötande som Sydsvenska Dagbladet har fått och förhoppningsvis publicerar inom kort. Återkommer om det!

Eleverna resonerar så här i ett mejl till Sydsvenskan:

”Jo visst grundämnena är det viktigaste som Jan Björklund säger, men hallå, för att vi ska få bästa möjliga resultat på övriga ämnen så är draman viktig. Den lär oss självkänsla och att kunna prata högt och tydligt vilket är viktigt i både svenska och engelska. Dessutom är draman stimulerande och gör oss gladare vilket leder till gladare ansikten på svenska matte eller engelska.”

Läs hela artikeln

Om Ulla Wiklund

Ulla Wiklund är utvecklingskonsult med inriktning på skolutveckling, pedagogik, estetik, kultur i skolan och språkutveckling. Ulla arbetar också som reflektor och handledare för chefer, andra ledare och för den som önskar arbeta med reflektion i sin egen vardag. Tidigare var hon utvecklingskonsulent inom den statliga stiftelsen Rikskonserter. Innan dess var hon undervisningsråd på Skolverket/Myndigheten för skolutveckling med ansvar för regeringsuppdragen om Kultur och estetik i skolan, bibliotek och Nationellt centrum för språk-, läs och skrivutveckling. Hon har också verkat som lärare och forskare på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm i rytmik, metodik, didaktik och pedagogik. Hon är utbildad rytmiklärare (Dalcroze) och har i tolv år undervisat i såväl musikskola som för- och grundskola. Ulla har författat flera böcker, bland annat ”När kulturen knackar på skolans dörr”, ”Den lydiga kreativiteten - om barn, estetik och lärande” och ”Portföljen - om processutvärdering i högre musikutbildning”.
Det här inlägget postades i Kultur i skolan, Lärande och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Drama fick inte plats i nya läroplanen

  1. Lilian Goldberg skriver:

    Man misstänker, att det är huvudmannen (skolministern) som formar andan i tolkningen av läroplanen och i beredskapen inför den ena eller andra prioriteringen. Man får inte intrycket, att huvudmannen odlar några andra intressen än nyttans, och i en så i grunden auktoritär och hierarkisk miljö som utbildningsväsendet – rimligtvis i kraft av att kunskaperna är så spridda mellan professor och förstaklassare – spiller det rimligtvis över på hela organisationen. Också navet i regeringens politik, det som kallas ”arbetslinjen”, befrämjar inte intresset för en allmän och djupare odling av människan ens under den obligatoriska skolgången, den enda tid då staten har en chans att lägga sej i och färga bildningsstilen.

Kommentarsfältet är stängt.