Sommarblandning

Rosor i Vadstena

Sol och regn, vila och lite jobb. Det har varit en blandad sommar, men bra och avspänd.

Miljön i Vadstena, med den spännande och vitala Vadstena-akademien som under spelperioden med årets operauppsättning även vågat sig på att reflektera utifrån Portföljen. Det är en reflektionsmetod som utgår från fem frågor man ställer sig själv kontinuerligt under en period, och därefter sammanställer och reflekterar över sina svar.

Ett sätt att formulera lärdomar

Jag utarbetade metoden under min tid på Kungliga musikhögskolan. Det är snart tjugo år sedan, men ännu används Portföljen som ett sätt att formulera lärdomar under en arbetsprocess. Jag har beskrivit arbetssättet i en bok, Portföljen. Det är helt enkelt en slags utvärderingsmetod som fokuserar på individens lärande, men också ger bäring på gruppens och organisationens lärande och utveckling. Att arbeta med strukturerad reflektion är ett sätt att få syn på sina egna styrkor och svårigheter, samt ge sig själv uppdrag att ta nästa steg.

Nya höstuppgifter

Mitt nästa steg är att samla tankarna till nya höstuppgifter. Många föreläsningar nu i augusti för skolor och kommuner. Många skolchefer, rektorer och lärare väntar på att ladda inför en fortsatt utveckling av den nya läroplanen, Lgr 11. Likaså tar kulturlivet och dess aktörer nya kliv för att närma sig lärandet och att formulera den konstnärliga processen till något som kan berika den pedagogiska miljön för barn och unga. Jag är glad att kunna vara en del av detta.

Kräftor och Polarpris

I övrigt bjuder augusti på kräftor, utdelning av Polarpriset och många nya kontakter i samband med arbetet i STIM:s nämnd för promotion. Där finns möjligheter att verka för utvecklande insatser för upphovsmän inom musikområdet. Det ska bli kul och intressant! Återkommer med mer tankar om detta. Vi hörs eller kanske… ses?

Om Ulla Wiklund

Ulla Wiklund är utvecklingskonsult med inriktning på skolutveckling, pedagogik, estetik, kultur i skolan och språkutveckling. Ulla arbetar också som reflektor och handledare för chefer, andra ledare och för den som önskar arbeta med reflektion i sin egen vardag. Tidigare var hon utvecklingskonsulent inom den statliga stiftelsen Rikskonserter. Innan dess var hon undervisningsråd på Skolverket/Myndigheten för skolutveckling med ansvar för regeringsuppdragen om Kultur och estetik i skolan, bibliotek och Nationellt centrum för språk-, läs och skrivutveckling. Hon har också verkat som lärare och forskare på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm i rytmik, metodik, didaktik och pedagogik. Hon är utbildad rytmiklärare (Dalcroze) och har i tolv år undervisat i såväl musikskola som för- och grundskola. Ulla har författat flera böcker, bland annat ”När kulturen knackar på skolans dörr”, ”Den lydiga kreativiteten - om barn, estetik och lärande” och ”Portföljen - om processutvärdering i högre musikutbildning”.
Det här inlägget postades i Kultur i skolan, Lärande, Planering och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.