Skapande i skolan förstärker lärandet

Som ringer på vattnet sprider sig resultatet av mina resor och föreläsningar. Nu senast i Säter.

Landstinget i Dalarna skriver i sin uppföljning ”Succé för konferens om Skapande Skola”.

Musikutbildningsbloggen ”The WOW Factor” tipsar om en artikel i Dalarnas Tidningar från min senaste föreläsning i Säter. Där skriver man bland annat:

”Ulla Wiklund, ”nestor i skolutveckling” diskuterade inlärning, inre motivation och vikten av att hitta reflekterande arbetssätt i skolan.

– Vi behöver gå från en uppgiftsbaserad kultur till reflekterande metoder. Erfarenhet utan reflektion är bara händelser. Barn behöver uttrycka det de lärt sig. När barn får reflektera kommer vi vuxna närmare deras sätt att tänka, inlärningen blir effektivare och motivationen ökar, beskrev Ulla Wiklund.” Se hela artikeln nedan.

Om Ulla Wiklund

Ulla Wiklund är utvecklingskonsult med inriktning på skolutveckling, pedagogik, estetik, kultur i skolan och språkutveckling. Ulla arbetar också som reflektor och handledare för chefer, andra ledare och för den som önskar arbeta med reflektion i sin egen vardag. Tidigare var hon utvecklingskonsulent inom den statliga stiftelsen Rikskonserter. Innan dess var hon undervisningsråd på Skolverket/Myndigheten för skolutveckling med ansvar för regeringsuppdragen om Kultur och estetik i skolan, bibliotek och Nationellt centrum för språk-, läs och skrivutveckling. Hon har också verkat som lärare och forskare på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm i rytmik, metodik, didaktik och pedagogik. Hon är utbildad rytmiklärare (Dalcroze) och har i tolv år undervisat i såväl musikskola som för- och grundskola. Ulla har författat flera böcker, bland annat ”När kulturen knackar på skolans dörr”, ”Den lydiga kreativiteten - om barn, estetik och lärande” och ”Portföljen - om processutvärdering i högre musikutbildning”.
Det här inlägget postades i Konferens, Kultur i skolan, Lärande och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.