Föra Tanken Vidare

Barnteckning av vågor på havet

En ny bok är under produktion. Jag skriver om reflekterande arbetssätt i undervisningen.

Samlar erfarenheter från de senaste årens verksamhet med skolutveckling. Många möten med lärare som lär nytt, ett otal föreläsningar och konferenser som givit mig många tankar och vävt en väv av nya texter kring reflektion, utvärdering, bedömning och skolutveckling.

Boken skrivs i samarbete med den erfarna journalisten Annika Claesdotter. Den blir klar till våren och jag kommer fortlöpande att informera mer om den här!

Om Ulla Wiklund

Ulla Wiklund är utvecklingskonsult med inriktning på skolutveckling, pedagogik, estetik, kultur i skolan och språkutveckling. Ulla arbetar också som reflektor och handledare för chefer, andra ledare och för den som önskar arbeta med reflektion i sin egen vardag. Tidigare var hon utvecklingskonsulent inom den statliga stiftelsen Rikskonserter. Innan dess var hon undervisningsråd på Skolverket/Myndigheten för skolutveckling med ansvar för regeringsuppdragen om Kultur och estetik i skolan, bibliotek och Nationellt centrum för språk-, läs och skrivutveckling. Hon har också verkat som lärare och forskare på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm i rytmik, metodik, didaktik och pedagogik. Hon är utbildad rytmiklärare (Dalcroze) och har i tolv år undervisat i såväl musikskola som för- och grundskola. Ulla har författat flera böcker, bland annat ”När kulturen knackar på skolans dörr”, ”Den lydiga kreativiteten - om barn, estetik och lärande” och ”Portföljen - om processutvärdering i högre musikutbildning”.
Det här inlägget postades i Kultur i skolan, Lärande och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.