I takt med…

Just när läget i det det svenska utbildningssamhället utstrålar förvirring och stress, visar sig detta som en spegel inne i den minsta lilla grupp av förskolebarn.

Lärosätenas paniska rädsla för estetisk grundutbildning för alla lärare resulterar i att den lilla två-åriga killen pekar på datorn, projektorn i taket och sedan den nerfällbara skärmen på väggen. Personalen förstår: han vill se den inspelade tanten som på en gräsmatta någonstans sitter och sjunger Lilla Snigel.

Alla små barn, tillika personalen, flockar sig framför skärmen för att titta på tanten på skärmen. Några barn rör sig lite. Någon personal klappar förstrött i händerna. Relationen knyts med skärmen på väggen. Ingen verklig relation skapas i rummet.

Vilken utbildning ges i Sverige för lärare som ska ha behörighet för att arbeta med musik för de yngre barnen idag? Knappt någon. Musik och små barn är ett nedrustat område.
Sverige är unikt. Vi har, så länge som utbildning för alla blev en grundpelare i vårt samhälle, givit ALLA barn rätt till utbildning i estetiska ämnen. Yttrandefrihet och demokrati har följts åt i vårt land.

Vår demokrati urholkas om inte musik och estetiska ämnen fortsätter att vara en grundpelare i den svenska utbildningsvärlden.

Om Ulla Wiklund

Ulla Wiklund är utvecklingskonsult med inriktning på skolutveckling, pedagogik, estetik, kultur i skolan och språkutveckling. Ulla arbetar också som reflektor och handledare för chefer, andra ledare och för den som önskar arbeta med reflektion i sin egen vardag. Tidigare var hon utvecklingskonsulent inom den statliga stiftelsen Rikskonserter. Innan dess var hon undervisningsråd på Skolverket/Myndigheten för skolutveckling med ansvar för regeringsuppdragen om Kultur och estetik i skolan, bibliotek och Nationellt centrum för språk-, läs och skrivutveckling. Hon har också verkat som lärare och forskare på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm i rytmik, metodik, didaktik och pedagogik. Hon är utbildad rytmiklärare (Dalcroze) och har i tolv år undervisat i såväl musikskola som för- och grundskola. Ulla har författat flera böcker, bland annat ”När kulturen knackar på skolans dörr”, ”Den lydiga kreativiteten - om barn, estetik och lärande” och ”Portföljen - om processutvärdering i högre musikutbildning”.
Det här inlägget postades i Kultur i skolan, Lärande och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till I takt med…

  1. hogatan15 skriver:

    Hej Ulla! I det estetiska mörkret kan jag glädja dig med att Viksjöforsbaletten och Viksjöfors skola har fått 2,7 miljoner för att göra en 4 mån webbkurs för pedagoger (m.fl) om hur man kan utforma estetiska lärprocesser. Till den stora konferensen i augusti 2018 vill vi redan nu boka in dig, liksom vi gjorde till den förra ARTin ED- konferensen häromåret. Vårt nya projekt heter e-ARTInED. e-ARTinED | artinedviksjoforsartinedviksjofors http://artinedviksjofors.se/e-artined/ Hälsn. Lotten On Wed, 11 Nov 2015 at 14:14, ”Ulla Wiklund – Kultur och estetik i skola

Kommentarsfältet är stängt.