Anlita mig som

  • Utvecklingskonsult till din verksamhet (utbildning/organisation) under längre eller kortare tid. Inventering av utvecklingsområden, starta processer med kontinuerlig utvärdering. Bestående kompetenshöjning av medarbetarna genom att bygga upp ett reflekterande arbetssätt.
  • Utvärderare av din verksamhet, tillsammans med dina övriga medarbetare eller som externt självständigt ”öga”.
  • Dialogpartner och reflektor för din egen utveckling. Vi kartlägger tillsammans dina utvecklingsområden, skissar processer och följer upp.
  • Utbildare till din personalgrupp i syfte att nå förbättrade resultat och motivera till utveckling.
  • Föreläsare där jag kopplar forskning med praktiskt arbete. Pedagogik, didaktik och metodik är mina byggstenar. Hur lär vi oss? Hur länkar vi det nya till det redan kända? Hur tar vi oss an ett nytt uppdrag?

Teman för föreläsningar och kurser

  • Framtidskompetens. Hur utvecklar vi kompetens för framtiden inom den befintliga organisationen? Nycklar för individens och gruppens växande i ett föränderligt samhälle.
  • Lgr 11, den nya läroplanen för grundskolan. – Estetik i skolans alla ämnen. Vad kan det innebära för skolans möjligheter att klara alla barn? Lärande – hur kan vi utveckla undervisningen med reflektion?
  • När kulturen knackar på skolans dörr om Skola 2011, skolutveckling och estetiska lärprocesser. Att förbättra skolans resultat genom ämnesutveckling, lärande och estetiska perspektiv.
  • Barns rätt till alla sina språk – även de estetiska!
    Vad är lärande och språkutveckling? Hur kan de estetiska språken bli en del av barns och ungdomars språkutveckling? Estetiska lärprocesser som en del av lärarens ämnesutveckling.
  • Ballonger, trattar och lärgångar – om reflekterande arbetssätt i klassrummet. Om att gå från inlärningsskolan till lärandeskolan och utveckla katederundervisningen.Reflektionens betydelse för lärande både hos lärare och elever. Hur kan en lärprocess se ut?
  • Känner du igen en process när du ser den?
    Om bedömning av lärprocesser. Hur hänger estetik och elevens lärande ihop? Reflekterande portföljer med elevens egen lärprocess i centrum. Utvecklingssamtalens språkliga innehåll.
  • Föra tanken vidare
    Reflekterande arbetssätt i praktiken. Hur kan jag få en hel klass att arbeta med reflektion och hur kan det förbättra elevernas resultat? Arbetssätt och arbetsformer för skolutveckling.

2 kommentarer till Anlita mig som

  1. Maria Rundquist Visser skriver:

    Hej Ulla! Jag arbetar som språkutvecklare i förskoleförvaltningen Malmö stad, till hösten går vi igång med ett spännande musikprojekt för 10 förskolor spritt över hela Malmö. Jag skulle vilja ha kontakt med dig för att diskutera om du har möjlighet att föreläsa för musiker och pedagoger som ingår i projektet. Hör av dig om det låter intressant och för att få veta mer.

    Varma hälsningar, Mia

  2. ewa wennberg skriver:

    Hej
    Jag har precis påbörjat ett jobb som pedagogisk processledare i stadsdelen lärjedalen, göteborg. Uppdraget är att tillsammans med Angereds kultusskola skapa en profilskola på Hammarkullsskolan. En av profilerna skall vara El Sistema i samverkan med Göteborgs symfoniker. Vi har startat med att gemensamt läsa din bok ”När kulturen knackar på skolans dörr”. Jag önskar komma i kontakt med dig för att kunna diskutera en ev medverkan från dig under våren 2011.
    Hälsningar Ewa Wennberg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s