Musik & rytmik

Musik och rörelse har alltid varit viktigt för mig. Jag är utbildad rytmiklärare och har sedan 1970-talet varit verksam med undervisning och egna kurser för alla åldrar och många olika målgrupper. 1974 började jag min utbildning till rytmikpedagog på Svenska Dalcroze-seminariet i Stockholm. Sedan dess är rytmiken på många sätt en röd tråd i mitt liv.

Omslag - Den lydiga kreativitetenDe estetiska uttryckssätten är betydelsefulla för alla människors utveckling. Jag har länge arbetat med barn och unga i skolan som fast anställd musik- och rytmiklärare. Där insåg jag hur viktiga de estetiska språken är för alla barn, oavsett härkomst. Det har jag skrivit om i boken ”Den lydiga kreativiteten”.

Omslag FotnotenMetodik – ett område som i dag är eftersatt. Som metodiklärare på musikhögskolan i Stockholm upptäckte jag hur tillvägagångssätt och undervisningsinnehåll många gånger är oreflekterade verktyg i lärarens arbete. ”Hur” och ”varför” hänger ihop! Jag skrev boken ”Portföljen” som behandlar reflektionens betydelse i lärarens verksamhet.

Logo URDidaktik och pedagogik – har blivit viktiga beståndsdelar i min undervisning. Min nisch är att jag kopplar arbetet ”på golvet” med didaktik (”varför” ska vi göra si och så) och pedagogikens teorier och forskning. Jag utvecklade kursen ”Musiken gör att man växer” för lärare i förskola och grundskola. Det blev också ett tv-program för Utbildningsradion med Barbro Grandien som producent.

Emile Jaques Dalcroze

Rytmik – ett sätt att närma sig och lära sig om musik och musikens element via kroppen. Emile Jaques Dalcroze var en reformpedagog som under tidigt 1900-tal utvecklade sin metodik att knyta ihop kroppens, lyssnandets och skapandets fenomen. Jag har under många år varit engagerad i rytmikens framväxt i Sverige på olika sätt, bland annat som ordförande i Svenska Rytmikpedagogförbundet och i Svenska Dalcroze-seminariets Fond.

En kommentar till Musik & rytmik

  1. Lilian Goldberg skriver:

    Tack för seminariet på Boulevardteatern i går kväll! Det var inte så mycket utrymme för dialog – och det behövdes ju inte heller i det sammanhanget . Här kommer i stället något som jag har att säja. Det gäller motionen 2004/3 i Stockholms kommunfullmäktige. Vill du titta på den, så kan vi prata om den senare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s